Ähtäri
980502 Aloitan tämän osan muistelmia siitä ajasta,jollin olin saanut suoritettua spesialistitutkintoni naistenklinikalla,josta ajasta siellä kirjoitan erikseen. Olimme muuttaneet Munkkiniemeen asumaan ja meillä oli Elinan kanssa jo pieni tytärkin.
Minulla ei ollut mitään erikoista halua muuttaa pois Helsingistä,jossa minulla oli vastaanotto ja kohtalainen toimeentulo. Koska naistenklinikan virka kuitenkin kohta loppuisi ajattelin, että voisinhan katsella vähän jos olisi virkoja auki. Kun sitten kuulin, tuttavaltani Petäykseltä, että Ähtärin uudessa sairaalassa olisi myös gynekologiylilääkärin virka auki ja myös Elinalle hänen valmistuttuaan ylilääkärin virka anestesiapuolella, päätimme Elinan kanssa kaydä paikkaa katsomassa. Oli jo talvi,kun ajelimme Elinan kanssa paikkaa katsomaan ja kun sitten tulimme Åhtärin kirkonkylään päätin kääntyä enempiä katsomatta takaisin, sillä eihän paikkakunnalla ollut juuri lainkaan taloja. Elina sanoi, että kun tänne saakka on ajettu niin käydään nyt sentään katsomassa. Löydettiin sitten sairaalakin sieltä mäen päältä ja vähitellen sen Johtajakin. Tietysti meille sitten luvattiin vaikka mitä,kunhan vain tulisimme , sillä uutuudestaan huolimatta ei sairaala ollut erikoisen houkutteleva juuri syrjäisyytensä vuoksi. Paikallinen poliitikko Uusitalo, Presidentti Kekkosen kavereita oli saanut puhuttua rahat tähän hänen kotitalonsa lähelle rakannettuun sairaalaan. No muutimme sitten kuitenkin Elinan kanssa neuvoteltua Ähtäriin koska Elina saattoi suorittaa jäljellä olevan palvelunsa erikoislääkärin tutkintoaan varten läheisessä Seinäjoen keskussairalassa. Meillä oli Ähtärissä hyvä asunto joka sijaitsi aivan sairaalan välittömässä läheisyydessä, joten ei ollut työmatkasta mitään probleemoja. Sairaalassa oli kirurginen osasto,jonka ylilääkärinä oli Petäys,jonka tunsin aikaisemmilta kunnanlääkärin sijaiksuuksiltani Lappajärvellä. Sisätautien ylilääkärinä oli tri Rytkönen, muuten hyvä sisätautilääkäri,mutta oli joutunut karkoitetuksi tänne korpeen lähinnä viinan vähän liiallisen käytön vuoksi. Apulaislääkäreinä meillä oli paikallisen talon poikia tri Lumialan pojat molemmatkin. Vanhempi joiutui myöhemmin viinan vuoksi vakaviin probleemoihin ja nuorempi kuoli nuorena syöpään. Helsingin kulttuurielämän jälkeen tietysti tällainen korpielämä olisi ollut ikävää ilman perhettä. Kun työ vei lähes kaiken ajan ei sitä niin hirveästi vapaa-ajan harrastuksiin jäänyt aikaa.
Metsästystä ja ammuntaa saatettiin harrastaa ja lomien aikana koetettiin tavata sukulaisia. Jotta iltoja voitaisiin saada kulumaan oli Petäys järjestänyt yhtenä iltana viikossa korttipeli-illan. Sellainenhan oli hyvin yleistä siihen aikaan pohjanmaalla, jossa isännät pelasivat maansa ja mantunsa. Nautittiin viskiä ja pelattiin pokeria. Minut tietysti pyydettiin mukaan, mutta suostuin aluksi vain katsomaan kun toiset pelasivat. Huomasin pian, että tässä oli Petayksen tapa kynia apulaislääkärinssä
sillä hän kohottti kun rahakasa pöydällä oli noussut tarpeeksi suureksi niin kovaksi , ettei muilla ollut varaa ja Petäys keräsi rahat taskuihinsa. Koska peli olisi loppunut muuten lyhyeen antoi Petäys sitten velkaa, jotta peli voisi jatkua. Kävi niin että mm apulaislääkäri " Murre" Mustonen oli kolmen kuukauden palkkansa velkaa Petäykselle. Siis hän oli sairaalassa tavallaan velkavankeudessa. Kun tällainen uhkapeli oli itse asiassa laitonta ja vielä laittomanpaa oli tietysti käyttää tällä tavalla hyväksi alaisiaan. Kun kerroin tästä Elinalle sovimme, että tuli mitä tuli minä en koskaan enää mene sinne korttisakkiin. Koska korttipelikin ajan mittaan käy yksitoikkoiseksi mietittiin mitä muuta hauskaa voitaisiin tehdä yhdessä. Petäys oli puhunut paikallisen lentokoulun johtajan Sakun kanssa, että voitaisiin aloittaa Ähtärissä lento-opetusta, siten että paikallisen Ähtärin järven jäälle talvella aurattaisiin kenttä ja sitten käytäisiin työ-aikana tekemässä se puolen tunnin lento joita tarvittiin muutama kymmen lento-luvan saamiseksi. Elina pani tietysti vastaan minun osaanottamistani,mutta koska kurssin hinta oli saatu niin halvaksi sillä perusteella että kaikki ottaisivat siihen osaa, oli ryhmän paine niin kova, että huolimatta omistakin epäilyksistä, suostuin tulemaan mukaaan. toisaalta oli lentäminen jännittävää ja olisihan se komeaa näyttää lentolupakirjaa jos sen sitten saisi.Lennettiin Cessna-150 koneella Sakun kanssa 38 laskeutumista . Mentiin tasksilla sairaalasta kentälle ja sitten taas taksilla työhon lennon jälkeen. 35 laskun jälkeen tuli yksinlento. Saku tiesi, että lähteä yksinlennolle ei ollut helppoa,joten hän oli keksinuyt systeemin: oli laskeuduttu sitten kentälle 38.s kerta silloin Saku hyppäsi pois koneesta ja sanoi, että nyt teet saman lennon yksin. ja painat moottoriin täydet tehot. Siinä minä tein työtä käskettyä ja ennenkuin minä loikein tajusin mitä minä olen tekemässä oli jo yksin ilmassa. No olisihan sieltä sitten tultava alaskin joten koetin sitten kierrettyäni kenttää muistaa mitä kaikkea sitä pitää tehdä ennen laskeutumista. Muista vähentää kierroksia, että variometri näyttää laskeutumisnopeudeksi 5 m sekunnissa, muista laipat 20 astetta, muista pitää ennen loppulähestymisessä korkeutta 200 jalkaa jne, muista lopuksi pitää hyppivän koneeen suunta kenttän päin kun sinun on koko aika katsottava, että mittarit näyttävät oikeita arvoja. Toiselta puolelta oli mahtava tunne,kun kone lopuksi ihan oikeasti laskeutui ehjänä kentälle ja sitten sain noustua ulos koneesta. Saku onnitteli onnistuneen yksinlennon johdosta ja sanoi, että seuraava tehtävä onkin sitten ns matkalennon suorittaminen,jonka pituus on oltava vähintään 400 kilommetria. Opiskeltiin sitten iltatunteina Jeppeseniä ja lentosuunnistusta ja lopuksi teimme Sakun kanssa reittisuunnitelman. Ähtäristä Jyväskylään, sieltä Tikkakosken kentälle,jossa suorittaisin läpilaskun ja sitten takaisin Ähtäriin. Sitten eräänä kauniina kesäpäivänä starttasin tälle lennolle ja suuntasin kompassin ja kartan kanssa Jyväskylään, Matka meni hyvin ja sitten kaarsin Tikkakosken kentän suuntaan. Sopivan matkan päässä kutsuin radiolla Tilkkakosken kentän lennonvalvontaa,josta sain luvan läpilaskuun. Ollessani jo niin lähellä, että kenttä oli näkyvissä,kysyi lennonjohto tarvitsenko tankata. Katsoin polttoainemittaria ja totesin, että polttoainetta on sen verran, että sen juuri pitäisi riittää ja eihän minulla ollut rahaakaan tankkaamiseen, eikä Saku ollut siitä mitään maininnut, että tankkaus olisi tarpeellista tällä yksimatkalennolla. Siis suoritin läpilaskun,joka on sitä, että suoritetaan taavallinen lasku, mutta sitten pyörien kosketettua maata nostetaan moottorin tehot täysiksi ja noustaan uudestaan ilmaan. Nousin ilmaan ja jatkoin gyrokompassin ilmoittamaan suuntaan. Kohta huomasin kuitenkin, että olin unohtanut kentälle laskeutumisen yhteydessä korjata Gyrokompassin ns ryömimisvirheen, joka syntyyy siitä, että gyroskooppi ei pysy aivan samassa asnnossa vaan ryömii ja sen ilmoittamaa kompassisuuntaa on korjattava kartan tai magneettisen kompassin avulla. Lentokoneen magneettinen kompassi heiluu niin paljon, että sen avulla korjaaminen on vaikeata,mutta jos sen tekee useasti suunta on oikea. Korjaaminen on helppo tehdä lentokentällä koska kentän komppassisuunta on merkitty kartalle. Huomasin pian että gyro oli ryöminyt niin paljon, että en enää tuntenut maastoa se ei vastannut edessä olevaa karttaa. Kun samalla huomasin, että myös polttoainevarani alkavat olla loppupuolella päätin ottaa radiosta ns hätäfrekvenssin ja lähettää hätäsanoman : May day, may day. Kesti jonkin aikaa, kun sain vastauksen eräästä Vaasan lähellä lentäneestä koneesta. Selitin hänelle tilanteen ja ja summittaisen sijaintini. Hän sanoi ottavansa yhteyttä eteenpäin. Kartasta näin, että etelässä oli rautatie,joka veisi Ähtäriin, kun löytäisin rautatien voisin sitä seuraten lentää kotiin, Jonkin ajan kuluttua näinkin tuon kaivatun rautatien, mutta samalla huomasin, että polttoainemittari näytti lähes nollaa. Koetin vähentää moottorin polttoaineen kulutusta niin paljon kuin se suinkin oli mahdollista, että kone pysyisi ilmassa, mutta kun polttoainemittari oli pohjassa punaisella alueellä ja hakkasi pohjaa aloin katsella maisemia siinä mielessä, mihin voisin tehdä pakkolaskun,jos moottori pysähtyisi. Olisi ollut hyvä olla 2000 jalassa, josta tutkakin olisi minut tavoittanut ja olisin nähnyt laajemmalle, mutta en uskaltanut enää nousta niin korkealle sillä se olisi nostanut huomattavasti polttoaineen kulutusta jota minulla ei enää ollut juuri lainkaan. Suunnatonta helpotusta tuntien sitten näin Ähtärin kirkon ja moottori veti vielä viimeiseen laskukierrokseen saakka. Kaikesta huolimatta tein tyylikkään laskun ja tapasin kentällä jo melko huolestuneen Sakun,joka jo oli ennättänyt ajatella, että hänen koneensa on jossakin korvessa rojuna. Saku sanoi, että minä olen tehnyt maailmanennätyksen, sillä hänen tietämänsä mukaan kukaan ei ole ollut ilmassa sillä koneella niin kauvan sillä polttoainemäärällä. Minä sanoin siihen, että tankissa on täytynyt olla bensiinin lisäksi muutakin, jotta se oli pysynyt niin kauvan ilmassa- korkeampi käsi oli kannattanut sitä ne tarvittavat viimeise kilometrit kentälle saakka.
Kevään sitten jo koettaessa kävimme Helsingin lentoasemalla suorittamassa
kansainvälisen ilmaliikenteen radiolupakirjan, Kauhavan lentokentällä tein muutaman
pakkolaskuharjoittelun,jotka vaadittiin lentolupakirjaa. Se suoritettiin siten, että noustiin 2000 jalkaan kentän yläpuolella ja sammutettiin lentokoneen moottori, sitten nokka alas, niin että koneen nopeus pysyi sakkausrajan yläpuolella ja sitten
tavallinen laskeutuminen. Aluksi se tuntui hurjalta kun moottori sammutettiin, mutta lopuksi Cessna oli niin hyvä kone , että sillä lensi kuin liitokoneella kunhan vain piti nopeuden riittävänä. Viimeinen tehtävä oli suorittaa niin sanottu syöksykierteestä oikaisukoe. Se suoritettiin Kauhavalla ja sen tarkastajaksi oli kelpuutettu ilmavoimien eversti,joka sitten pelastaisi meidän henkemme,jos minä tekisin virheen. Vähän pelotti,kun minun käskettiin n 3000 jalan korkeudessa asettaa kone syöksykierteeseen ja sitten yrittää oikaista kone. Ensin nokka pystyyn ja kun kone sakkaa polkaiset toista poljinta joten kone menee syöksyyn. Eversti huommautti siinä vaiheessa, muista keskittää ohjaimet ja anna koneen itsensä oikaista itsensä. Mahan pohjassa tuntui oudolta, kun kone ikäänkuin putosi alta pois, mutta oikenihan se. Usein tehdään syöksykierteesssä virhe siinä, että yritetään pakottaa kone lentämään ja sitten ei ennätetäkkään oikaista sitä ennen kuin ollaan jo maassa. No siten oli sitten viimeinenkin este poissa ja saimme sitten ne niin kovan työn ja henkemme uhalla hankitun lentolupakirjan ja ne siivet. No sitähän piti tietysti juhlia ja päätettiin yhdessä tehdä kahdella koneella yhteinen kurssimatka Saksaan näin lentäjien kesken. Tällä kertaa lennettiin Piper-Cherokee nimisellä lentokoneella,jonka tyypikoulutuksen olin myös saanut. Se oli mukavampi ja myös jonkinverran nopeampi kuin meidän koulutuskoneemme Cessna.. Lähdettiin sitten Kauhavalta, koska Ähtärissä meidän talvinen lentokenttämme oli jo muuttunut vedeksi. Lennettiin etelä-pohjanmaan soitten yli Turkuun sieltä Ahvenanmaalle ja sitten avomeren yli Tukholman suuntaan. Avomeren yläpuolella tarkastettiin, että meillä oli riittävästi pellastusliivejä,mitähän se olisi auttanut,jos me olisi syöksytty siihen jääkylmään veteen. Sitten lennettiin Norrköpingin yli ja vähitellen päästiin laskeutumaan Malmöön.Siellä tankattiin ja sitten lennettiin Hildesheimiin Hampurin eteläpuolella.Hildesheimissa oli messut,jonne meidän oli tarkoituus mennä. Meidän oli tungoksen vuoksi ollut pakko laskeutua purjelentokoneiden käyttämälle nurmikentälle ja kun me sitten seuraavana päivänä siltä nurmikentältä noustiin,olin varma, ettei kone siitä perunapellosta pääse ilmaan, mutta sitten vaan oltiin ilmassa. Saksassa oli kirkkaasta säästä huolimatta niin paljon teollisuuspölyä ilmassa, että oli lennettävä radiomajakoita käyttäen, kun maanäkyvyys oli eteenpäin niin huono. Tulomatkalla oli tarkoitus pysähtyä Hampurissa,jonka lentolentälle me sitten laskeuduimme. Liikenne sinne oli kuitenkin niin runsasta, että saimme kiertää tovin lentokenttää ennenkuin saimme luvan laskeutua. Koneen parkkeerasimme sitten lentokentän sivussa pienkoneille varatulle alueelle ja menimme itse kaupunkiin ja yövyimme eräässä halvassa hotellissa. Aamulla sitten lähdettiin takaisin samaa reittiä, mutta kun meillä menomatkalla oli hyvä sää,oli tulomatkalla huono sää- kevään säät kun ovat niin vaihtelevia. Tukholmassa lennonjohto ohjasi meidät suoraan lumisateeseen,vaikka tiesi, että oli pienkone-no laskeuduttiin tuurilla ja kotiinkin tultiin hengissä. Tämän jälkeen jäi lentäminen vähemmälle. Mutta Lumialan poika osti oman lentokoneen, kun Ähtäriinkin oli saatu oma lentokenttä. Tarkoituksena oli että noputettaisiin liikemiesten ja miksei lääkäreidenkin pääkaupunkimatkoja,ku ne tehtäisiin lentokoneella automatkan sijasta. Lumialan kone oli jo ehtoopuolelle
elävä Cessna 172, jonka kauppahinta oli 50.000 markka-- uusi maksoi silloin n 150.000. Muuten ihan hyvä kone, mutta tämä kappale oli jo niin niin
monta nousua tehnyt, että kun sillä pani nousussa täydet kierrokset moottoriin
tuntui siltä, että se moottori olisi halunnut lähteä lentämään itsekseen ja jättää
loput koneesta kentälle. Ähtärissä oli hyvä hammaslääkäri,joka mm laittoi
minulle kultasillan alaleukkaani,niin hyvin,, että se on pysynyt erinomaisesti
palvelemaan minua 30-vuotta. Tämä tri Vilenius oli erikoisen innostunut lentämään
ja tein hänen ja hänen vaimonsa kanssa lennon tällä ikälopulla Cessnalla Helsinkiin. Käytiin syömässä eräässä kiinalaisravintolassa kiinalaista härkää ja tultiin sitten takaisin samana iltana. Tämä Vilenius sittemmin rakensi oman lentokoneen kun hän
halusi sellaisen kun hän itse halusi. Koelennolla irtosi polttoainetankin korkki ja
se iski koneen potkuriin niin etttä se hajosi. Kone joutui syöksykierteeseen ja oli
niin matalalla, että sitä ei saatu oikenemaan ja molemmat Vilenius ja hänen vaimonsa kuolivat. Vaikka lentäminen minun osaltani sitten jäikin vähemmälle jo
senkin takia, että minä sain pojan Jussin ja Elina oli sitä mieltä, että sen hoitamisessa oli tarpeeksi sitä yölentoharjoitusta, joka muuten olisi ollut seuraava
kurssi, oli kiinnostus lentämiseen edelleen suuri. Kun sitten oli kesäloma, niin
ajateltiin Elinan kanssa, että voisimme käydä Pariisissa kun siellä oli silloi suuri
kansainvälinen lentonäyttely Le Bourgetin lentokentällä. Saatiin vielä Elinan kurssikaveri Kyllikki Remes ja hänen miehensä Erkki mukaan joten meillä oli sitten enempi näitä ajajia. Onnistuttiin sitten hyvin aina Pariisiin ja Le Bourgetin kentälle saakka. Siellä todettiin, että pääsyliput olivat huomattavan kalliita. Silloin minä muistin, että minulla oli mukanani kansainvälinen lentolupakirjani ja siinä takana lukee, että pyydetään kansainvälisiä ilmailuviranomaisia auttamaan sen haltijaa kaikin tavoin. Niin huumorintajuisia olivat ranskalaiset viranomaiset, että laskivat meidät kaikki ilmaiseksi tähän lentonäytökseen. Tämän matkan teimme telttaillen meidän ikimuistettavan iglun kanssa ja hyvinhän me siihen mahduttiin,nuoria kun oltiin. Pariisissa käytiin mm Versaillen linnaa katsomassa ja tultiin sitten rannikkoa takaisin. Belgiassa me sitten eräänä iltana etsittiin Gamping aluetta ja erään huoltoaseman hoitaja näytti, että tuolla talon takana voitta nostaa teltan. No pimeätä kun oli, ei siinä sen enempää mietitty vaan tehtiin työtä käskettyä ja pantiin teltta maahan n ja ruvettiin nukkumaan. Kun sitten aamulla herättiin ja tultiin auringonpaisteeseen huomattiin, että oltiin pantu teltta suuren lantakasan viereen. Sehän oli luonnon tuoksua se. Me pidimme Elinan kanssa matkustamisesta ja se johtui myös siitä, että kesäloman aikana oli melkein pakko olla mahdollisimman kaukana työpaikasta,sillä muuten oli riski, että olisi joutunut työhön. Tehtiin tämän iglun kanssa matka Italiaan. Ajettiin Saksan halki ja päästiin illalla aina Italian rajalle. Ajateltiin, että ajetaan siinä hiljalseen Venetsiaan
Camping-alueelle. Tuli ilta ,tuli yökin ja alettiin olla väsyneitä. Veronan kohdalla alkoi valjeta totuus, että on vielä niin paljon matkaa, että ei ole järkeä jatkaa
vaan on parasta etsiä hotelli ja yöpyä siinä. No ajettiin Veronaan ja siinä oli vielä
erään hotellin valot palamassa. Mentiin sisään ja saatiin kun saatiinkin huone.
Kuoleman väsyneinä sitten painuttiin pehkuihin. Aamulla oli ulkona säteilevä auringonpaiste ja totesimme, että kadun toisella puolella oli Veronan rakastavaisten
Romeon ja Julian muistomerkki. Tunsimme itsemme Veronan rakastavaisiksi ja
ihanan aamiaisen jälkeen matkasimme Venetsiaan, jossa löysimme Marina di Venetsia nimisen Camping-alueen ja pystytimme telttamme. Täällä saimme levätä
kunnolla ja uida ja ottaa auringonkylpyjä. Sää oli aurinkoista, mutta yhtenä yönä oli kaatosade ja kova ukkonen. Sadetta tuli niin runsaasti,että teltta kellui vedessä. Iglun pohja oli kuitenkin vedenpitävästä kankaasta, että vettä ei päässyt kuitenkaan sisään ja auringon taas paistaessa kuivui teltta nopeasti. Kun sitten lasten kanssa
aloimme tehdä näitä Italian kesälomamatkoja, ostimme aluksi isomman huvilateltan,mutta sitten huomasimme, että ei ole kivaa purkaa telttaa sateessa
ja viehän se aikaakin. Ostettiin sitten Soliferin asuntovaunu ja siitä alkoi uusi
standardi lomailuun. Ruokaa saattoi laittaa sateensuojassa milloin vain ja saattoipa ottaa pienet nokosetkin vaikkapa parkkipaikalla. Ähtärin aikoin saatoin myös siellä
harrastaa metsästystä ja ammuntaa. Pohjanmaalla oli tunnettuja aseseppiä ja eräs Kauhavalla asuva teki minulle venäläisestä puoliautomaattikivääristä metsästysaseen.
Petäykseltä sain ostettua tarkkuuspienoiskiväärin ja lisäksi hankin itselleni pari haulikkoa ja hyvän luodikon. Tästä suuresta asekokoelmasta huolimatta minun metsästys-saaliini jäivät vähäisiksi. Kun Petäys itse talvisin ennen sairaalaan tuloaan kävi ampumassa jäniksen , minä vain pari kertaa sain tuotua lintupaistin kotiin.